بازدید معاون وزیر صمت و هیئت همراه از کارخانه ناسیونال ایران در اصفهان

1400/11/18
بازدید معاون وزیر صمت و هیئت همراه از کارخانه ناسیونال ایران در اصفهان

معاون وزیر صمت جناب دکتر برادران و جناب آقای وصالی مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی با همراهی مدیر کل صنایع اصفهان و هیات همراه روز پنج شنبه مورخ 15 بهمن ماه سال 1400 از کارخانه صنایع الکتریکی ناسیونال ایران بازدید کردند .

محمد مهدی برادران در بازدید از کارخانه ناسیونال ایران در اصفهان اظهار داشت: یکی از صنایع مهم کشور لوازم خانگی به ویژه لوازم خانگی کوچک است که ناسیونال ایران جزو اولین تولیدکنندگان کشور در این حوزه است.

وی اضافه کرد: امروز جهت بازدید از این کارخانه قدیمی و مراسم کلنگ زنی فاز جدید خط تولید محصولاتی مانند کولر گازی و تلویزیون به اصفهان سفر کردم و امیدواریم تا سال آینده این پروژه ها در شرکت به بهره برداری کامل برسد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه این کارخانه اولین مجموعه تولید کنند لوازم خانگی کوچک و آشپزخانه در کشور است تصریح کرد: با توجه به اضافه شدن فاز جدید به این کارخانه، پیش بینی می کنیم در حوزه کیفیت و کمیت، افق های روشنی پیش روی ناسیونال ایران و لوازم خانگی کوچک کشور قرار بگیرد.

وی با توجه به شرایط تحریم و عدم امکان واردات بهینه یادآور شد: با ایجاد رقابت بین واحد های تولیدی و ارتقا کیفیت، به پویش حفظ قیمت ها و کاهش نهاده های تولید خواهیم پیوست و لازم است در بازار داخل مزیت ایجاد کنیم تا موجب رونق آن شویم.

برادران اذعان داشت: جبران کاهش نقدینگی و ارائه تسهیلات به واحد های تولید کننده لوازم خانگی خرد از اولولیت های وزارت صمت است و در جلسات متعدد وزیرصمت با بانک مرکزی تفاهم نامه ای منعقد کرده اند تا با پرداخت تسهیلات، مشکلات و موانع تولید کم شود.

معاون وزیر صمت خاطر نشان کرد: تولید کنندگان لوازم خانگی نیز از فرصت ایجاد شده برای رونق بخشیدن به چرخه تولید بهره ببرند تا با افزایش کیفیت کالا و تامین بازار داخل به سراغ صادرات برویم.

در ادامه شاهین علی محمدی رئیس هیئت مدیره شرکت ناسیونال ایران، با اشاره به بازدید محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت از کارخانه ناسیونال ایران اظهار داشت: گمرک همکاری مناسب و لازم را با تولیدکنندگان به ویژه تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک ندارد و برخلاف مصاحبه هایی که می شود، بخشی از کند شدن چرخه تولید ما مربوط به قوانین گمرک و عدم ترخیص برخی از مواد اولیه و قطعات مورد نیاز مان است که در شرایط تحریم به سختی تهیه کرده ایم و گمرک اجازه ترخیص آن را به راحتی نمی دهد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ناسیونال ایران خاطرنشان کرد: قدیمی ترین تشکل صنفی با 250 تولید کننده مربوط به لوازم خانگی است و ما به عنوان اولین تولید کننده لوازم خانگی کوچک در کنار شرکت پارس خزر، انتظار حمایت و همکاری بیشتری از وزارتخانه، گمرک و محیط زیست داریم.

وی یادآور شد: قطعا برای توسعه فروش در کشور برنامه داریم و درحال حاضر با 1500 شعبه در سراسرکشور بر روی فروش اقساطی تمرکز کرده ایم.

ایشان با اشاره به بازار قاچاق لوازم خانگی خرد تاکید کرد:  بیش از 40 درصد این بازار در دست قاچاق است، تلاش مشهودی برای رفع این معضل از سرشاخه و مبادی ورودی دیده نمی شود؛ اینکه یک ماشین وسیله قاچاق را ضبط یا یک فروشنده لوازم خانگی قاچاق را دستگیر می کنند، مشکلی را برطرف نمی کند. وی با استعانت از بیانات مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: قطعا در کشوری که موشک نقطه زن می سازد، به راحتی می توان جلوی قاچاق را گرفت، البته اگر همت جهادی وجود داشته باشد. ما شاهد قاچاق سازمان یافته از مبادی مختلف ورودی کشور هستیم و تمایل به توسعه بازار داخل و حتی صادرات داریم، اما قاچاق این فرصت را از ما می گیرد.

رئیس هیات مدیره تولیپس اظهار داشت: به دلیل وجود تحریم ها، تنها دو کشور عراق و افغانستان می توانند بازار هدف ما برای صادرات باشند.

وی از معاون وزیر خواست تا ذیل دفتر لوازم خانگی گروه تخصصی برای لوازم خانگی خرد درنظر بگیرند و این بخش را که بازار دو میلیارد دلاری در کشورهای حاشیه خلیج فارس و 9 میلیون مشتری داخلی در سال را دارد، از بازار لوازم خانگی بزرگ جدا کنند.

علیمحمدی یادآور شد: ما برای صادرات برنامه داریم، اما به دلیل نداشتن سیستم تبادل بانکی، قادر به دریافت هزینه نیستیم، چگونه می توانیم صادرات داشته باشیم.

وی اضافه کرد: شرکت ناسیونال ایران با بیش از 700 نیروی کار، دربرخی زمان ها به دلیل کارشکنی های گمرک و عدم ترخیص مواد و برخی قطعات اولیه تولید، به توقف تولید رسیده ایم و کارگران مان بیکار مانده اند.